lørdag 9. juni 2012

Hvor ofte trenger man å meditere








Tanker om meditasjon!  Hvor ofte trenger man å meditere , er det sånn at jo mere man mediterer jo bedre er det.
Buddhistiske munker har en litt anneledes hverdag enn vi leg buddhister. Der er dagen mer eller mindre planlagt fra en står opp om morgenen.
I dagens oppjagede samfunn kan det være vanskelig å få tid til å meditere. De fleste jobber eller går på skole og fritiden kan være fult besatt av trening i ulike former, kurs etc. etc.

Den erfaringen jeg har fått tilsier at i utgangspunktet er jo mere jo bedre. Nå er også kvaliteten på meditasjonen viktig.

Den gangen jeg startet opp med meditasjonen var interessen stor og jeg klarte å meditere  opp i mot et par timer om dagen. Jeg hadde kanskje en litt for fanatisk innstilling. Men erfaringen min er du får en bedre dybde i meditasjonen med flere og lengre meditasjons perioder.




Men til vanlig går ikke det an å få tid til så mye meditasjon. Det skal også leves et liv ved siden av, så det blir en avveining av hvor mye tid en kan bruke. Jeg vet det er mange som mediterer en gang i uken og er fornøyd med det.
Jeg personlig prøver å meditere en gang om dagen , bortsett fra i helgen, da kan det bli både mer og også mindre. Jeg tror en ikke bør ha dårlig samvittighet for hvor ofte en mediterer. Meditering er ingen jobb, men mere en tilstand.




Alt vel
Frank

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar