mandag 23. april 2012

De ti edle bud







I dag tenkte jeg å skrive litt om hvordan jeg oppfatter de " 10 Bud". Disse levereglene er en del av den åttedelte veien , under punkt 4 Rett handling. Som noen ser er det bare fem leveregler jeg har brukt der. Denne gangen bruker jeg ti . Det samme som den Norske Sotozen Buddhist Orden. Da  "lett omskrevet"
Som jeg har skrevet tidligere så er ikke dette "bud" som i den kristne tro. Det er mere å regne som guide liner til hvordan vi skal oppføre oss. Siden det ikke er noen gud som straffer oss blir det ikke noen straff om vi gjør feil, annet enn at vi får usunn karma. Men dette er mere kloke råd for å ha et godt liv.Hvis vi lever etter dem, får vi større fred i sinnet og livet vil gå lettere.




Når det gjelder de spesifikke på bud så skrives de på litt forskjellige måter etter hvilken buddhistisk retning det er. Noe har oversatt påbudene som kristne bud , "Du skal ikke...." og andre oversetter det mere som " Jeg påtar meg treningen med å ikke...."  .

Det er den siste formuleringen jeg foretrekker.



De ti bud er:

Jeg påtar meg treningen med å ikke drepe.

Jeg påtar meg treningen med å ikke stjele.

Jeg påtar meg treningen med å ikke snakke usant.

Jeg påtar meg treningen med å ikke være utro.

Jeg påtar meg treningen med å ikke misbruke rusmidler.

Jeg påtar meg treningen med å ikke å snakke nedsettende om andre.

Jeg påtar meg treningen med å ikke meg selv opphøye og på andre legge skyld.

Jeg påtar meg treningen med å ikke ikke å falle i begjærlighet.

Jeg påtar meg treningen med å ikke ledes av vrede og av hat.

For det tiende lover jeg å aldri ringeakte den treenige helligdom. (Buddha,Dharma og Sangha)



De forskjellige levereglene er forsåvidt enkle å forstå så sant man ikke setter det på spissen. Men de blir ikke enklere å følge av den grunn.

Det er sånn at når jeg ikke har fulgt en av budene til punkt å prikke trøster meg med at Buddhismen blir kalt middelveien så også om budene blir fulgt ekstremt nøye , kanskje fanatisk så er ikke dette i buddhismens ånd. Så vi buddhister kan ha litt trøst her.?

Dette er de ti edle bud eller leveregler. Jeg tror at dette er gode regler i livet å strebe etter, men man må passe på fanatismen her også.

Senere får vi diskutere de enkelte levereglene spesifikt.

Alt vel.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar