fredag 24. august 2012

Reinkarnasjon eller Gjenfødelse






Gjenfødelse eller

"Reinkarnasjon" forstås normalt å være overføring av en sjel , fra en kropp, til en annen kropp etter døden Det er ingen slik undervisning i buddhisme. En av de mest fundamentale læresetninger i buddhismen er anatta , (anattman) ingen sjel eller noe selv Det er ingen permanent essens av en individuell " sjel " som overlever døden.
Men buddhister snakker ofte om "gjenfødelse". Hvis det ikke er sjel eller permanent selv, hva er det som blir "gjenfødt"?

Hva er selvet?

Buddha lærte at det vi tenker på som vårt "selv" - vårt ego, selvbevissthet og personlighet - er en etablering av de fem skandas (eksistens faktorer) Veldig enkelt, kroppene våre, fysiske og følelsesmessige opplevelser, ideer , tro, og bevissthet arbeider sammen for å skape illusjonen av et permanent, særegen "meg".


Buddha sa, "Å, Bhikshu, fra øyeblikket du blir født,forfaller du og dør."
Han mente at i hvert øyeblikk, vil illusjonen av "meg" fornye seg selv Ikke bare er ingenting overført fra ett liv til det neste, ingenting er 
overført fra et øyeblikk til det neste










Dette tar oss til de tre merker av eksistens,

spesielt anikka , "forgjengelighet." Buddha lærte at alle fenomener, inkludert vesener, er i en konstant tilstand av forandring - alltid i endring, alltid bli til, alltid døende.


Buddha lærte at alt i den fysiske verden, inkludert mental aktivitet og psykisk erfaring, er merket med tre kjennetegn - ubestandighet,- lidelse -og -ikke selv. Grundig undersøkelse og bevissthet om disse merkene hjelper oss til å frigjøre oss fra det som binder oss.

Lidelse (Dukkha)

Pali ordet Dukkha er oversatt med lidelse men kan også bety  utilfredsstillende/ufullkomment.
Alt materiale og mentalt som begynner og slutter er dukkha .
Så selv vakre ting og hyggelige opplevelser er dukkha (se mer i kapittelet om lidelse i de fire edle sannheter)

Forgjengelighet.( Anicca.)

Forgjengelighet er den grunnleggende egenskapen av alt som er betinget Alle ting er forgjengelige og er i en konstant tilstand av forandring. Fordi alle ting er i stadig forandring, er frigjøring mulig.





Ikkeselv (Anatta

anatta ( anattman , sanskrit ) , er oversatt som ikkeselv Dette er læren om at "du" ikke er en egen enhet ,det eksisterer ingen meg. Det enkelte selv, eller det vi kan kalle ego, blir mer korrekt tenkt som et biprodukt av de fem skandhas.


Hva er gjenfødt?

I sin bok Hva Buddha Taught (1959), sa Walpola Rahula,



"Hvis vi kan forstå at idette livet kan fortsette uten en fast, uforanderlig substans som et eget selv eller sjel, hvorfor kan ikke vi forstå at denne energien kan fortsette uten et eget selv. Etter som den ikke har noen funksjon i kroppen ?
"Når denne fysiske kroppen er ikke mer i stand til å fungere, trenger energier ikke dø med det, men fortsette å ta en annen form eller tilstand, som vi kaller et annet liv. Fysiske og psykiske energier som utgjør det såkalte vesen har i seg selv makt til å ta en ny form, og vokser gradvis og samler kraft til fulle. "

Zen lærer  John Daido Loori sa

" Buddhas erfaring var at når du går utover de fem skandhas, hva som da   gjenstår, er ingenting. 

Et eget selv, er en idé, en mental konstruksjon. Det er ikke bare Buddhas erfaring, men opplevelsen til hver buddhistiske mann og kvinne fra 2500 år siden til i dag. Hva er det som dør? Det er ingen tvil om at når denne fysiske kroppen ikke lenger virker, vil energiene i det, de atomer og molekyler det er består av, ikke dø med det. De tar på en annen form, Du kan kalle det et annet liv, men da det ikke er en permanent, uforanderlig substans, går ingenting fra det ene øyeblikket til det neste. Det er helt klart, ingenting permanent eller uforanderlig kan passere eller overføres fra ett liv til det neste. Å bli født og dø, fortsetter ubrutt med endringer i hvert øyeblikk. "





Tenkte øyeblikk
Lærerne forteller at "meg" er en serie av tanker-øyeblikk. Hver tanke-øyeblikk forhold til neste tanke-øyeblikk. På samme måte, den siste tanken-øyeblikk av ett liv forhold den første tanke-øyeblikk av et annet liv, som er en forlengelse av en serie. « Den som dør her, og er gjenfødt andre steder er verken den samme personen, eller en annen,»


Walpola Rahula skrev.
Dette er ikke lett å forstå, og kan ikke forstås fullt ut med intellekt alene. Av denne grunn, understreker mange skoler innen buddhismen en meditasjon praksis som muliggjør realisering av illusjonen av et selv.






Karma og gjenfødsel
Kraften som driver denne kontinuiteten er karma. Karma er et annet asiatisk begrep som i Vesten (og, for den saks skyld, Østen) ofte misforstås. Karma er ikke skjebne, men enkel handling og reaksjon, årsak og virkning.


Veldig enkelt, lærer buddhismen at karma betyr "viljebestemte handling." Enhver tanke, ord eller gjerning betinget av begjær, hat, lidenskap og illusjon skape karma. Når effekten av karma når over flere liv, bringer karma gjenfødelse.


Troen på reinkarnasjon

Det er ingen tvil at mange buddhister, Både i Øst og Vest, fortsetter å tro på individuell reinkarnasjon. Lignelser fra sutraene og "læremidler" som har en tendens til å forsterke denne troen



Hva er vitsen?

Folk henvender seg ofte til religion for doktriner som gir enkle svar på vanskelige spørsmål. Buddhismen virker ikke på den måten. Bare å tro på læren om reinkarnasjon eller gjenfødelse har ingen hensikt. Buddhisme er en praksis som opplever illusjon som illusjon og virkelighet som virkelighet.
Buddha lærte at vår tro på "et eget selv" fører til våre mange utilfredsstillelser med livet.

Når illusjonen oppleves som en illusjon, er vi frigjort.


Den enkleste og beste sammenligning av gjenfødelsen synes jeg er der det sammenlignes med to stearin lys. Når man tenner på det neste lyset med det nesten utbrente lyset Vil flammen ikke være den samme som på¨det utbrente lyset. Men flammen vil heller ikke være en helt ny flamme, siden den vil være videreført fra det tidligere lyset.


Nå begynner vi å bevege oss i det litt mere kompliserte stoffet i Buddhismen. Håper jeg har klart å skrive så enkelt om dette at dere forstår dette.


Alt vel
Taishi


2 kommentarer:

  1. Kommer jeg til å bli gjenfødt som en ku? eller en mus jeg liker ku best

    SvarSlett
    Svar
    1. Da håper jeg at det blir en ku, ellers er det å bli gjenfødt som menneske det mest ideelle siden det kun er mennesket som kan samle karma.Forøvrig er det buddhister som ikke "tror" på gjenfødelse.

      Slett