søndag 21. oktober 2012

Theravada og Mahayana










Theravada og Mahayana

Det er Ca 2000 år siden buddhismen ble delt inn i to store skoler, oftest kalt Theravada og Mahayana. I århundrer har Theravada vært den dominerende formen for buddhisme i Sri Lanka, Thailand, Kambodsja, Burma (Myanmar) og Laos. Mahayana er dominerende i Kina, Japan, Taiwan, Tibet, Nepal, Mongolia, Korea og Vietnam, og nylig India.


Theravada buddhismen

Theravada er den dominerende form for buddhisme i Sørøst-Asia.  Den hevder å ha om lag 100 millioner tilhengere verden over. Læresetningene er tatt fra Tripitaka , og dens grunnleggende læresetninger begynner med  de fire edle sannheter .



Fremfor alt, understreker Theravada innsikt opparbeidet gjennom kritisk analyse og personlig erfaring enn  framfor blind tro.
Theravada er forskjellig fra den andre store skolen av buddhisme, Mahayana , på flere måter.

Individuell opplysning.

Theravada understreker individuell opplysning, det ideelle er å bli en arhat (noen ganger arahant ), som betyr "verdig en" i Pali. En arhat er en person som har innsett opplysning og frigjort seg fra syklusen av fødsel og død.
Under en arhat ideelle forståelse av læren om anatman - kunsten om selvet - som skiller seg fra Mahayana. Veldig enkelt mener Theravada at anatman betyr at en persons ego eller personlighet er en fot lenke og villfarelse. Når man blir frigjort fra denne villfarelse, kan den enkelte nyte gleden av Nirvana.
Mahayana derimot, vurderer alle fysiske former for å være tomme for et eget selv og individuell selvstendighet for å være en illusjon. Derfor, i henhold til Mahayana, er "individuell opplysning"   en selvmotsigelse Idealet innen  Mahayana er at alle vesener blir opplyst sammen.

Personlig innsats.



Theravada lærer at opplysning kommer helt gjennom ens egen innsats, uten hjelp fra gudene eller andre krefter utenfor.  Noen skoler innenfor Mahayana understreke dette også, men andre (for eksempel Pure Land) er mer tilbedende til ting utenfor.

Litteratur

Alle buddhistiske skoler anerkjenner Tripitaka som hellig skrift. Men det er flere sutras som er avgjørende for Mahayana, men  som ikke betraktes som legitime av Theravada.




Pali Versus sanskrit

Theravada buddhismen bruker Pali istedet for sanskrit i vanlige uttrykk, for eksempel, Sutta i stedet for sutra , Dhamma i stedet for dharma .

Meditasjon

Den viktigste måten å realisere opplysning på i Theravada tradisjonen er gjennom Vipassana meditasjon. Vipassana understreker  en disiplinerte selv-observasjon av kropp og tanker og hvordan de er sammenkoblet. Noen skoler innen Mahayana understreke også meditasjon, mens andre skoler innen Mahayana ikke mediterer i det hele tatt.

Opprinnelsen til Theravada buddhismen

Beskyttelse av keiser Ashoka bidro til å etablere buddhismen som en av de store religionene i Asia. Men keiserens storhet forledet også opportunister og kranglefanter. Det tredje buddhistiske Råd ble avholdt i  244 f.Kr. For  å avklare buddhistisk lære og stoppe spredningen av vranglære.
Grunnlaget til  læren avtalt av rådet kom til å bli kalt Vibhajjavada ,  "læren om analyse," på grunn av vekt på kritisk analyse og fornuft fremfor blind tro. Vibhajjavada var ikke ment å være et avvik fra den eldre skolen av buddhisme, men heller regnet seg å representere den opprinnelige buddhistiske ortodoksi.
Munken Mahinda, antatt å være en sønn av Ashoka, tok Vibhajjavada buddhismen til Sri Lanka ca.
246 f.Kr., der det ble dyrket av munker i Mahavihara klosteret. Denne grenen av Vibhajjavada kom til å bli kalt Tamraparniya , "Sri Lankas avstamning." Andre grener av Vibhajjavada buddhisme døde ut, men Tamraparniya overlevde og kom til å bli kalt Theravada , " de eldstes lære ."

I dag er Theravada utbredt i hele Sørøst-Asia og er den eldste gjenlevende skolen av buddhisme.

Mahayana Buddhisme

Siden  opprinnelsen for mer enn 2000 år siden, har Mahayana buddhisme blitt delt i mange skoler med et stort utvalg av doktriner og praksis.

Det er vanskelig å trekke noen grunnleggende konklusjoner som er riktig for Mahayana.
For eksempel, tilbyr  mange Mahayana skoler en versjon for legfolk, mens andre er først og fremst monastiske. noen er sentrert på en meditasjon praksis, mens andre har erstattet meditasjon med sang og bønn. Å definere Mahayana, er det nyttig å forstå hvordan den er særegen fra den andre store skolen av buddhisme, Theravada .
Opplysning.

Mens Theravada understreker individuell opplysning, understreker Mahayana opplysning av alle vesener. Mahayanas ideal er å bli en bodhisattva som arbeider for å frigjøre alle vesener fra syklusen av fødsel og død,

Bodhisattva idealet er en forståelse av læren om anatman- selvet - som skiller seg fra Theravada. Veldig enkelt mener Theravada at anatman  betyr at en persons ego eller personlighet er en fot lenke og villfarelse. Når man er frigjort fra denne villfarelse, kan den enkelte nyte glede av Nirvana.

Mahayana, på den annen side, mener alle fysiske former er blottet for  et indre selv (en lære som heter Shunyata , som betyr "tomhet") og individuell autonomi til å være en illusjon. Derfor, i henhold til Mahayana, er individuell opplysning ikke mulig. Det ideelle i Mahayana er at alle vesener blir  opplyst sammen, ikke bare ut fra en følelse av medlidenhet, men fordi vi ikke kan skille oss fra hverandre.

Buddha-natur

Koblet til Shunyata er læren om at Buddha-naturen er den uforanderlige og evige natur i alle vesener, et undervisningsopplegg som ikke finnes i Theravada  Nøyaktig hvordan Buddha-natur er forstått varierer noe fra en Mahayana skole til en annen. Noen forklarer det som et frø eller potensial, andre ser det som fullt manifestert, men ukjent på grunn av våre vrangforestillinger.


 Trikaya

Mahayana læren om Trikaya sier at hver Buddha har tre organer.
Disse kalles dharmakaya ,Samboghakaya og nirmanakaya . Veldig enkelt, er dharmakaya kroppen av absolutt sannhet,  Samboghakaya er kroppen som opplever lykke og opplysning, og nirmanakaya er kroppen som manifesterer seg i verden.
En annen måte å forstå Trikaya på er å tenke på dharmakaya som den absolutte natur  i alle vesener, Samboghakaya som lykksalig opplevelse av opplysning, og nirmanakaya som legemliggjørelsen av dharmakaya i menneskelig form.


Litteratur

De fleste skolene i Mahayana erkjenner Tripitaka å være en samling av læren av den historiske Buddha. Imidlertid har Mahayana utviklet et stort antall sutras og andre tekster som Theravada ikke gjenkjenner som legitime. Ikke alle Mahayana sutraene er imidlertid anerkjent av alle Mahayana skoler heller.
Mahayana litteratur har utallige ikoniske figurer som generelt mangler i Theravada litteratur. Disse inkluderer bodhisattvaer, demoner, beskyttende guddommer og ulike ånder, pluss transcendent (dharmakaya og Samboghakaya) og jordiske (nirmanakaya) buddhaer.


Pali Versus sanskrit

Mahayana buddhisme bruker Sanskrit i stedet for Pali  av vanlige uttrykk, for eksempel sutra stedet for Sutta , dharma i stedet for Dhamma .

 Vajrayana

Vajrayana er en skole for buddhismen som kombinerer elementer av hinduistiske yoga med den buddhistiske læren. Det er mest forbundet med tibetansk buddhisme. Noen ganger blir Vajrayana  presentert som et tredje kjøretøy sammen med Theravada og Mahayana. Men alle funksjonene i Mahayana  som er nevnt ovenfor gjelder også for Vajrayana  Av den grunn er Vajrayana oftest betraktet som en variant eller utvidelse av Mahayana.


Opprinnelsen Mahayana buddhisme

Det "Store kjøretøy"

Den nøyaktige opprinnelsen av Mahayana buddhisme er noe av et mysterium. Historisk kilder viser til at den fremstår som en egen skole fra Theravada i det 1. århundre f.Kr.. Imidlertid er det mest sannsynlig at den hadde utviklet  seg gradvis i lang tid før det.
Noen forskere har antydet at Mahayana er et avkom av Mahasanghika, en nå utdødd buddhistiske sekt dannet ca 320 f.Kr.. Mahasanghika utviklet ideen om transcendente karakter av en Buddha, den ideelle av bodhisattva, og læren om Shunyata , eller "tomhet."

En gradvis begynnelse.

Men de to skolene oppsto og det er rimelig å si at både Theravada og Mahayana utviklet seg fra de tidligste skolene i buddhismen. Historikeren Heinrich Dumoulin skrev at "Spor av Mahayanas lære vises allerede i de eldste buddhistiske skrifter. Moderne skrifter er tilbøyelig til å vise overgangen fra Mahayana som en gradvis prosess som knapt ble lagt merke til av folk på den tiden." [Dumoulin, Zen Buddhismen: A History, Vol.. 1, India og Kina (Macmillan, 1994), s.. 28]
En gang i 1. århundre f.Kr., ble navnet Mahayana, eller "stort kjøretøy", etablert for å skille denne avvikende skolen fra Theravada. Theravada ble latterliggjort som "hinayana," eller "mindre kjøretøy." Navnene peker på skillet mellom theravadas vektlegging av individuell opplysning og Mahayana idealet om opplysning for alle vesener. Navnet "Hinayana" er generelt ansett for å være en nedsettende betegnelse.
Gjennom årene ble Mahayana delt inn i flere skoler med avvikende praksis og doktriner. Disse spredde seg fra India til Kina og Tibet, deretter til Korea og Japan. I dag er Mahayana  den dominerende form for buddhisme i disse landene.

 Mahayana skoler
I langt større grad enn den andre store skolen, Theravada, Ble Mahayana buddhismen delt inn i en rekke viktige under-skoler og sekter. Disse skolene i Mahayana er utrolig variert, men alle er bygget på fundamentet av den historiske Buddhas lære.


Alt vel
Taishi

4 kommentarer:

  1. Hei!

    Jeg skriver en skoleoppgave om theravada og mahayana buddhisme. Vet du om noen gode bøker jeg kan bruke som kilde? Du kan gjerne kontakte meg på kaja850912@hotmail.com

    Mvh Kaja

    SvarSlett
    Svar
    1. beklager at jeg ikke har fått svart før, har vært bortreist, jeg har ikke noen spesiell bok.men du kan prøve wikipedia. ellers så har jeg skrevet om dette emnet tidligere her på bloggen i 2012 ,mener jeg.

      Slett
  2. Hei! kan du si noe om forskjellen på praktiseringen av de to retningene?

    SvarSlett
    Svar
    1. hei. jeg har skrevet om dette emnet tidligere i 2012 tror jeg,der står det viktigste .!

      Slett