mandag 21. januar 2013

Tipitaka


 Det er mer er enn to tusen år siden de eldste skriftene i buddhismen ble samlet i en mektig samling.Samlingen ble kalt (på sanskrit) "Tripitaka" eller (i Pali) "Tipitaka", som betyr "tre kurver," fordi det er organisert i tre hoveddeler. Det er også kalt "Pali Canon" fordi det er bevart i et språk som kalles Pali, som er en variant av sanskrit.
Tripitaka er læremessig grunnlag av Theravada buddhisme , og sutraene bevart i Tripitaka er anerkjent av (tror jeg)i alle skoler av buddhismefor  å være  av den historiske Buddha. Samlingen er så stort at det er sagt, vil det fylle tusenvis av sider og flere bind hvis de ble  oversatt  og publisert. Sutra delen alene inneholder mer enn 10.000 separate tekster.
Tripitaka ble imidlertid ikke skrevet i løpet av livet av Buddha, i slutten femte århundre f.Kr., men i det 1. århundre f.Kr.. Tekstene ble holdt i live gjennom årene, ifølge legenden, ved å bli lagret og sunget av generasjoner av munker. Dette er en sak som må aksepteres på tro, for det er   lite historisk bekreftelse av opprinnelsen til tekstene.
Her er historien allment akseptert av buddhister om hvordan Tripitaka ble til.

Den første buddhistiske råd
Tre  måneder etter dødsfallet av historiske Buddha , ca. 480 f.Kr., 500 av hans disippeler samlet seg i Rajagaha, i det som nå nordøstlige India.Denne samlingen kom til å bli kalt den første buddhistiske råd. Formålet med rådet var å gjennomgå Buddhas lære og iverksette tiltak for å bevare dem.
Rådet ble sammenkalt av Mahakasyapa , en fremragende student av Buddha som ble ble leder av sanghaen etter Buddhas død.  Mahakasyapa hadde hørt en munk bemerke at ved  Buddhasdød  kunne munker  forlate reglene for disiplin og gjøre som de likte. Så var rådets første bestillingen av virksomheten å gjennomgå reglene for disiplin for munker og nonner.
En ærverdig munk ved navn Upali ble anerkjent for å ha den mest komplette kunnskap om Buddhas regler innen monastiske oppførsel. Upali presenterte alle av Buddhas regler monastiske disiplin til forsamlingen, og hans forståelse ble utspurt og behandles av de 500 munkene. De ble til slutt  til slutt enige om at Upali resitasjon av reglene var riktig, og reglene som Upali husket dem ble vedtatt av Rådet.
Da Mahakasyapa kalte på Amanda , en fetter av Buddha som hadde vært Buddhas nærmeste følgesvenn. Ananda var berømt for sin fenomenal hukommelse. Ananda resiterte alle Buddhas prekener fra minnet, en prestasjon som sikkert tok flere dager. (Amanda begynte alle sine resitasjoner med ordene "Så jeg har hørt", og slik at alle buddhistiske sutraene begynner med disse ordene.) Rådet enige om at Ananda resitasjon var nøyaktig, og innsamling av sutras Ananda resiterte ble vedtatt av Rådet.
To av tre kurver
Det var fra presentasjoner av Upali og Ananda på det første buddhistiske rådet at de to første avsnittene, eller "kurver", ble til:
 Vinaya-pitaka, "kuven om disiplin". Denne delen er knyttet til resitasjon av Upali. Det er en samling av tekster om reglene for disiplin og oppførsel for munker og nonner. Vinaya-pitaka ikke bare lister avregler, men forklarerogså  de omstendigheter som fører til at Buddha laget mange av reglene. Disse historiene forteller oss mye om hvordan den opprinnelige Sangha levde.
Sutra-pitaka, "kurven om  Sutraer." Denne delen er knyttet til resitasjon av Ananda. Den inneholder tusenvis av prekener og diskurser - Sutraer (sanskrit) eller suttas (Pali) - tilbakeføres til Buddha og noen av hans disipler. Denne "kurven" er videre inndelt i fem såkalte nikayas , eller "samlinger", selv om navnene på samlingene er ikke veldig nyttig for å forstå hva som er i dem - den "lange samlingen," "mittre lengde samling,"  "gruppert samling "osv. Noen av såkalte nikayas er videre delt inn i vaggas , eller "divisjoner".
Selv om Ananda sies å ha resitert alle Buddhas taler, ble noen deler av Khuddaka Nikaya - "samling av små tekster" - ikke innlemmet i kanon av det tredje buddhistiske  råd
Den tredje buddhistiske råd

Ifølge noenhistorikerer, ble den tredje buddhistiskråd sammenkalt ca 250 f.Kr.for å avklare buddhistisk lære og stoppe spredningen av vranglære. (andre historikere mener a t det var på dette rådet at hele Pali Canon versjon av Tripitaka ble resitert og vedtatt i endelig form, inkludert den tredje kurv. Som er .. Abhidharma-pitaka, "kurven av Spesial Læresetninger." Denne delen,  inneholder kommentarer og analyser av sutraene.  Abhidharma-pitaka utforsker de psykologiske og åndelige fenomener beskrevet i sutraene og gir et teoretisk grunnlag for å forstå dem.
Hvor kommer Abhidharma-pitaka  fra? Ifølge legenden, tilbrakte Buddha de første dagene etter hans opplysning for  formulere innholdet i den tredje kurven. Syv år senere ble forkynte  han læren tredje delen til devaene (guder). Den eneste menneske som hørte disse læresetningene var hans disippel Shariputra, som ga læren videre til andre munker. Det som var sutraene og regler for disiplin.
Vær oppmerksom på at Pali Canon Abdhidharma  ikke er den eneste versjonen. Det er en helt annen Abhidharma som opprinnelig ble skrevet på sanskrit, og det er  også   fragmenter av enda flere versjoner på andre språk. Det er også hint i historien  at det var andre pitakas utover tre i Pali Canon men som har gått tapt.

Tripitaka: Skriftlig til slutt
Det er ulike historier av buddhismens samlingav skrifter.På det  fjerde buddhistiske samarbeidsutvalg, og på en av disse, sammenkalt i Sri Lanka i det 1. århundre f.Kr., ble Tripitaka skrevet ut på palmeblader.Etter århundrer med å bli lagret og sunget, pali Canon endelig eksistert som skrevet tekst
.
Og så kom Historikere

I dag, kan det være trygt å si at ikke to historikere er enige om hvor mye, om noen, av historien om hvordan Tripitaka oppstod er sant. Imidlertid har sannheten av læren blitt bekreftet og re-bekreftet av mange generasjoner av buddhister som har studert og praktisert dem.
Buddhismen er ikke en "åpenbart"  religion. om man definerer åpenbar religion på denne måten:
"Åpenbarte religioner er de som finner sin symbolske sentrum i noen sett åpenbaringer overlevert av en gud eller guder. Disse åpenbaringene er normalt finnes i religionens hellige skrifter, som i sin tur har blitt overført til resten av oss av spesielt ærverdige profeter av gud eller guder. "
Den historiske Buddha var en mann som utfordret sine tilhengere til å oppdage sannheten for seg selv.De hellige skrifter buddhismen gir verdifull veiledning til søkere av sannhet, men bare tro på det sutraene si er ikke poenget med buddhismen. Så lenge læresetningene i Pali Canon er nyttige, på en måte er det ikke så viktig hvordan det kom til å bli skrevet.
Jeg tror alle de engelske oversettelsene av Tripitaka  tilgjengelig i bokform eller på nettet er"kondensert" og i ufullstendige versjoner.

ALT vel
Taishi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar