søndag 13. januar 2013

Hellige Skrifter


idag tenkte jeg å skrive litt om de hellige buddhistiske srifter  siden dette er et vanskelig og også omfattende å skrive om, kan det kanskje bli litt tungt stoff.  men siden dette er viktig for oss buddhister prøver jeg. Dere som  er litt mer intressert kan søket dypere på nettet , det finne også bøker som er oversatt til norsk som kan være av intresse  for eks finnes lotus sutraen pluss flere andre på norsk i en  serie som heter <verdens hellige skrifter" utgitt på bokklubben i 2003


Hellige Skrifter


finnes det en  buddhistisk Bibel?, Ikke akkurat. Buddhismen har et stort antall skrifter, men ingen tekst er akseptert som  autentisk og autoritative av hver enkel skole av buddhismen I stedet har hver skole i buddhismen sine egne ideer om hvilke skrifter er viktige.
Det er også  en annen grunn til at det ikke er noen buddhistiske Bibel. Mange religioner anser sine skrifter for å være Guds åpenbarte ord eller guder. I buddhismen, er det imidlertid forstått at Skriftene er læren fra den historiske Buddha - et menneske - eller andre opplyste mestere.
Læresetningene i buddhistiske skrifter er retninger for praksis, eller hvordan å realisere opplysning for seg selv. Det som er viktig er å forstå og praktisere hva tekstene underviser, ikke bare å"tro på" dem.
Typer av buddhistiske Skrifter
Mange skriftsteder kalles "sutras" i sanskrit eller "Sutta" i Pali. Ordet sutra eller Sutta betyr "tråd".Ordet "sutra" i tittelen på en tekst angir arbeidet er en preken av Buddha eller en av hans store disipler. Men som jeg vil forklare senere,  har mange sutraer sannsynligvis
andre opphav.
Sutras kommer i mange størrelser. Det er noen i bok lengde, og noen er bare noen få linjer. Ingen synes villig til å gjette hvor mange sutraer det kan være. Men det er mange

Ikke alle av Skriftene er sutras. For eksempel er reglene for de geistlige ordre registrert i en tekst kalt Vinaya-pitaka. Det er også en tekst kalt Abhidharma (sanskrit) eller Abhidhamma (Pali), som det er mer enn én versjon.  Abhidharma er et verk av analyse eller filosofi snarere enn en preken, så det er ikke kalt en "sutra".


Theravada og Mahayanasutraer



Om lag for to tusen år siden, delte buddhismen seg inn i to store skoler, kalt i dag Theravada og Mahayana . Buddhistiske skrifter som er forbundet med den ene eller den andre, blir delt inn i Theravada og Mahayana sutra er

Theravadiene  anser ikke mahayana Skriftene å være autentisk. Mahayana buddhister vurdere for det meste de fleste Theravadsutraer å være autentisk, men i noen tilfeller mener Mahayana buddhister  noen av sine egne  skrifter erstatter Theravada skrifter

for å forvirre mer,har flere Mahayanaskoler  buddhisme ulike syn på hvilke Mahayana Skrifter som er autentiske. Noen Mahayana Skriften er viktig for noen skoler og ignorert av andre. For eksempel Lotus Sutra er den eneste skriftsted akseptert av Nichiren skolen, men det spiller ingen rolle i tibetansk buddhisme .

Theravada buddhistiske skrifter

Skriftene i Theravada skolen samles i et arbeid kalt Tipitaka (eller Tripitaka på sanskrit).

  paliordet Tipitaka betyr "tre kurver", som indikerer Tipitaka er delt inn i tre deler, og hver del er en samling av arbeider. De tre delene er kurven av sutras ( Sutra-pitaka ), kurv av disiplin ( Vinaya-pitaka ), og kurven av spesielle læresetninger ( Abhidharma-pitaka ).
Som jeg nevnte tidligere i denne artikkelen, gir Vinaya reglene for  nonner og munker, og Abdhidharma gir analyse av sutraene men er ikke en sutra (preken) selv.
Den mest fullstendige og mest vanlige versjon av Tipitaka er i pali språket. Dette Pali Tipitaka, også kalt Pali Canon, inneholder Skriftene etterfulgt av Theravada buddhisme.  Pali Canon er tenkt å være ord fra  den historiske Buddha og noen av hans disipler, bevart for en tid ved muntlig tradisjon og deretter skrevet ned i det 1. århundre f.Kr
Det er gamle versjoner av deler av Tipitaka på andre språk. For eksempel, det er sutras i sanskrit som tilsvarer noen av sutraene i Pali Sutra-pitaka, og innsamling av disse tidlige diskurser kalles Agamas.

Det har også vært versjoner av Abhidharma som er vesentlig forskjellig fra den i Pali . Noen av disse finnes i dag bare i bruddstykker. Men én, kalt sarvastivada Abhidharma, er fortsatt intakt. Saravastivada var en tidlig sekt av buddhisme som fremkom i det 3. århundre f.Kr..
Mahayana Buddhist Skriften
Selv om det er myter og historier som knytter hver av de mahayanasutraene til den historiske Buddha,  forteller historikere oss at verkene  stort sett ble skrevet mellom det 1. århundre f.Kr. og det 5. århundre e.Kr., og noen enda senere enn det. proveniens og forfatterskap av disse tekstene er ukjent.

De mystiske opphavet til disse verkene gir opphav til spørsmål om deres autoritet. Som jeg har sagt ser Theravada buddhister helt bort  Mahayana Skriftene . Blant Mahayana buddhistiske skoler,f ortsetter noen  å knytte mahayanasutraene til den historiske Buddha. Andre erkjenner at disse skriftene ble skrevet av ukjente forfattere. Men fordi den dype visdom og åndelig verdi av disse tekstene har vært tydelig for så mange generasjoner,blir de bevart og dyrket som sutras uansett.
Mange av Mahyana sutras er antatt å ha vært opprinnelig skrevet på sanskrit, men de eldste bevarte versjonene er kinesiske oversettelser, og de opprinnelige på sanskrit er tapt. Noen forskere er hevde imidlertid at de første kinesiske oversettelsene faktisk er de opprinnelige versjonene, og deres forfattere hevdet å ha oversatt dem fra sanskrit for å gi dem mer autoritet.
Innenfor Mahayana sutras er det mange under-sutras. For eksempel er Prajnaparamita (perfeksjon av visdom) Sutra en samling av om lag førti sutras, noen svært lange, andre svært kort.  Hjerte Sutra er en av disse. Fordi deres sentrale tema er prajna , visdom, kaller forskere noen ganger kaller dem "visdoms litteratur."

Noen mahayanasutraer er unike for en bestemt skole. For eksempel er det tre "rene Land" sutras som er de viktigste skrifter Pure Land buddhismen , men som ikke mye brukt av andre skoler. Andre, som Lotus sutra, er aktet av flere skoler i Mahayana buddhisme, men ikke alle av dem.

Denne listen over store mahayanasutraene er ikke omfattende, men gir korte forklaringer av de viktigste mahayanasutraene.
Navnet sutra (sanskrit for "tråden") i buddhismen ble kun brukt  til prekener av den historiske Buddha, som er anerkjent av den første buddhistiske råd (ca. 460 f.Kr.).
 Den ble  ble trolig ble skrevet mellom 100 f.Kr. og 500 CE. Forfatterne er ukjent. Uansett hva deres opprinnelse anses,  de til anses å  sutras av Mahayana buddhisme .

Brahma Nettet (Brahmajala) Sutra

Brahma Nettet er en diskusjon om disiplin og moral. Spesielt, inneholder den, de ti tusen Budene .Denne Brahmajala Sutra må ikke forveksles med Brahmajala Sutta fra Tripitaka .
 (Avatamsaka eller Buddhavatamsaka) Sutr a  eller .blomster girland Sutra, noen ganger kaltblomster Ornament Sutra, er en samling av mindre sutras som understreker interpenetration av alle ting. Det vil si, alle ting og alle vesener, ikke bare reflekterer alle andre ting og vesener, men også absolutt i sin helhet. blomster girland er spesielt viktig for Hua-yen (Kegon) og ch'an (Zen) skoler.
helte porten (Shurangama) SutraOgså kalt,"  Shurangama (også stavet Suramgama eller Surangama) understreker betydningen av samadhi til realiseringen av opplysning. Sutra beskriver også 25 porter til realisering av ens sanne natur.

 (Ratnakuta) Sutra

En av de eldste av mahayanasutraene drøfter Jewel Heap midt vei. Det ga grunnlag for Madhyamakas lære av Nagarjuna .


 Lankavatara Sutra

Lankavatara betyr" besøket på Lanka. " (Laṅkāvatāra sūtra; kinesisk: 楞伽經, pinyin: Lèng qié jīng, Wade-Giles: Leng-chia ching; japansk: Ryōga kyō; Wylie: Lang kar gshegs pa'i mdo) er en sutra, en religiøs tekst innen mahayanaretningen av buddhismen. Teksten skildrer en læredialog mellom Buddha og en bodhisattva kalt Mahāmati («Stor Visdom»). Handlingen er lagt til Lanka, hovedstaden på den befeste øya til kong Rāvaṇa, hersker over rakshasaene, en rase av halvmennesker eller urene ånder i hinduistisk og buddhistisk mytologi.
Lankavatarasutraen har hatt stor innflytelse, både for zenbuddhismen, kinesisk og tibetansk buddhisme.
Dens budskap er at  «altet,dvs. hele verden verden, grunnleggende sett er skapt gjennom sinnets transformasjoner og tankekonstruksjoner, og,  egentlig er tomhet  I Denne sutra beskriver Buddha spørsmål som en sammenstilling. Han forklarer at  " tankene bare er "konstruksjoner, som lærer at enkelte ting kun eksisterer bare som prosesser. Sagt på en annen måte, våre sinn oppfatter virkeligheten i form av en observatør (oss) og Men sutra sier at ting ikke har noen   egen identitet utenfor denne oppfatningen. sutraen sier også at ord ikke er nødvendig for overføring av dharma , et undervisningsopplegg spesielt viktig for chan (Zen) skolen.

Lotus (Saddharma Pundarika) Sutra
Lotus Sutra er en av de mest kjente og æret av mahayanasutraene. Det er spesielt viktig for T'ien-t'ai (Tendai) og Nichiren skoler, men det er aktet av flere andre skoler i Mahayana.

 Mahaparinirvana Sutra

Mahayana Mahaparinirvana Sutra er en samling av sutras sies å ha blitt levert av Buddha natten før han døde. Sutraene er først og fremst om læren om Buddha-natur. Mahayana Mahaparinirvana Sutra må ikke forveksles med Mahaparinibanna-sutra i Pali Canon.
Perfection of Wisdom (Prajnaparamita) Sutra

Perfection of Wisdom Sutra er en enorm samling av ca 40 sutras. Av disse, den mest kjente i Vesten er hjerte Sutra ( Mahaprajnaparamita-hridaya-sutra ) og Diamant ( Vajracchedika-sutra ). Disse to korte tekster er blant de viktigste av de mahayanasutraene, spesielt i ch'an (Zen) skole. De peker særlig læren om Shunyata("tomhet").

The Pure Land Sutraer

Tre sutras -  Amitabha ,  Amitayurdhyana, og Aparimitayur - gi læremessig grunnlag av Pure Land skolen.  Amitabha og Aparimitayur er noen ganger også kalt kortere og lengre Sukhavati-vyuha eller Sukhavati Sutraer.
Veldig kort, beskriver The Amitabha Sutra praksisen med å resitere navnet Amitabha Buddha. Amitayurdhyana beskriver en gjenfødelse i rent  Land,  Aparimitayur forteller historien.
 Vimalakirti Sutra
I denne sutra, forklarer lekmann Vimalakirtiom  dualismen til en rekke høytstående bodhisattvaer. Vimalakirti eksemplifiserer bodhisattva ideelle og avslører at opplysning er tilgjengelig for alle, lekperson eller munk.


alt vel
Taishi






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar