lørdag 16. juni 2012

den femte leveregel







Her kommer mine tanker om den femte leveregel. som er:    

 " Surâ-meraya-majja-pamâdatthâna veramani sikkhâpadam           samâdiyâmi"

Som betyr:



 Jeg påtar meg treningen i å avstå fra å drikke gjæret og destillert rusdrikk."








Betyr det at buddhister ikke kan drikke alkohol?

Denne femte leveregelen gjelder for oss legbuddhister, siden munkene har et betraktelig mer rigid regelverk.

Denne leveregelen er vel den regel som er vanskeligst å definere for menigmann og kvinne.
Buddha sier at man ikke skal drikke alkohol til beruselse. Hva betyr dette , ikke vin til maten? Eller ikke en fest?

Det blir sagt at vi ikke skal svekke sinnet. Blir det svekket og mindre klart av et glass øl til rekene?

Noen buddhister mener at alt som  sløver sinnet skal unngåes , som kaffe, snus, tobakk etc.

Den femte buddhistiske leveregelen sier klart at dette gjelder:

"gjæret og destillert rusdrikk". Den sier også at man skal unngå rus av disse.




Det vil  si at man kan drikke både øl, vin og brennevin med måte. Man får ikke noe "rusfølelse" av et glass vin til maten eller et glass akevitt til ribba.

Når det er sagt tror jeg det viktigste punktet med den femte leveregel ikke er det med sløving av sinnet, som er ganske forbigående. Så sant man ikke er alkoholiker, dette handler om vanlig og "normal" bruk av alkohol.

Problemet er  alt det vi kan finne på i rus.
Da kan flere leveregler bli brutt, drap, vold etc. Buddhismen blir også kalt middelveien , så jeg har ikke noen overbevisning som sier at det med denne leveregelen betyr at man ikke kan drikke noe som helst. Men som med alle disse levereglene i buddhismen  så er disse levereglene  ganske fornuftige regler i livet. Så om noen mener det er best å ikke ta noe som helst så er dette en riktig handling.


At munker i et buddhistisk fellesskap ikke bør drikke er nesten selvfølgelig siden det kan oppstå store problemer i "fylla" når noen bor/går så tett på hverandre.

Ulovlige rusmidler som feks. narkotika og lignende er en selvfølge at man ikke skal bruke. Man skal følge Norsk lov.

Dette er den siste av de fem leveregler for oss legbuddhister.
Det jeg har skrevet om disse er mine egne tanker om dette.



Alt vel
Frank

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar