onsdag 12. september 2012

buddhistisk historie- kapittel 2




Andre kapittel


Historien om buddhismen måtte begynne med livet til den historiske Buddha som levde og underviste i Nepal og India for 25 århundrer siden. Denne artikkelen er neste del av historien - hva skjedde med buddhisme etter Buddhas død, 483 før vår tidsregning.



Dette neste kapittelet i buddhistisk historie begynner med Buddhas disipler. Buddha hadde mange lek tilhengere, men de fleste av hans disipler ble ordinert munker og nonner. Disse munker og nonner bodde ikke i klostrene. I stedet ble de hjemløse, vandrende gjennom skoger og landsbyer, tigde etter mat, sov under trærne. De eneste eiendeler munkene fikk lov til å ha, var tre kapper, en almisse bolle, en barberhøvel, en nål, og en vann sil..
Kapper måtte gjøres fra kasserte filler. Det var en vanlig praksis å bruke krydder som gurkemeie og safran for å farge stoffene for å gjøre det mer presentabel - og muligens lukte bedre. Til denne dag, er de buddhistiske munkenes kapper kalt "safran kapper" og er ofte (men ikke alltid) orange, fargen av safran.






Det første buddhistiske råd

Bevare Læresetninger

Da Buddha døde, forteller de tidlige pali tekstene  oss, at kort tid etter Buddhas død, kalte Mahakashyapa , munken som ledet sanghaen, inn til et møte med 500 munker for å diskutere hva de skulle gjøre videre. Dette møtet kom til å bli kalt «det første buddhistiske Råd.»
Spørsmålene var: Hvordan skulle Buddhas lære bevares?  Munker resiterte Buddhas taler og hans regler for munker og nonner, og ble enige om det som var autentisk.




Ifølge historikeren Karen Armstrong ( Buddha , 2001) begynte munker ca 50 år etter Buddhas død ,i den østlige delen av Nord-India for å samle inn og ordne tekstene på en mer systematisk måte. Prekener og regler hadde ikke blitt skrevet ned tidligere, men hadde blitt bevart ved å memorere og fremsi dem. Buddhas ord ble satt i vers, og i lister, for å gjøre dem lettere å huske. Tekstene ble gruppert i seksjoner, og munker ble tildelt hvilken del av kanon de ville huske for fremtiden.


Det andre buddhistiske råd

Sekteriske splittelser.

Men om lag hundre år etter Buddhas død ble de sekteriske splittelsene formet i Sanghaen. Noen tidlige tekster sier "atten forskjellige skoler," som ikke synes å være vesentlig forskjellig fra hverandre. Munkene på de forskjellige skolene bodde og studerte ofte sammen.
De største sprekkene ble dannet rundt spørsmålet om klosterlivets 
disiplin og autoritet. Blant de karakteristiske fraksjonene var disse to skolene:Et andre buddhistiske råd ble kalt inn 386 f.Kr. i et forsøk på å forene Sanghaene, men sekteriske sprekker fortsatte å dannes.
  • Sthaviravada . "Sthaviravada" er sanskrit for "De gamles vei ".  Sthaviavada skolen var konservativ, man følger nøye læren og regler i Pali Canon. Skolen lever i dag i deler av Asia ved sitt Pali navn, Theravada.
  • Mahasanghika . Denne skolen er trolig en forløper for Mahayana buddhisme . Mahasanghika utviklet ideen om transcendente karakter av en Buddha, den ideelle av bodhisattva , og læren om Shunyata , eller "tomhet."Denne skolen etterlyste en noe mer liberal tilnærming til de geistlige regler.

    Følg med. Det kommer mer.


    Alt vel
    Taishi




2 kommentarer:

  1. Husk og buddhister har hatt en sterk trang til vold og krig gjennom århundrene. Lite fred der i gården. Utallige ganger har de angrepet hinduer i India, for ikke å snakke om kristne i Vietnam.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, selv om buddhismen i utgangspunktet er en fredens religion så er det mennesker som styrer. Også buddhistiske mennesker har grådighet,hat etc. Det er riktignok egenskaper som vi prøver å fjerne, men som fortsatt er tilstede i større eller mindre grad. Det har tidligere vært buddhistiske krigermunker som har vært langt i fra Buddhistiske. Samuraiene tok til seg Zen buddhisme etc. så det er nok riktig det du sier. Buddhismen har vel også blitt fredeligere gjennom årene. Men som jeg ser det så må menneskene også ha muligheten til å forsvare seg.Det å bli utslettet er ikke spesielt edelt!

      Alt vel
      Taishi

      Slett