torsdag 24. mai 2012

3 leveregel








Her kommer det noen tanker om den tredje leveregel ,som er

"Musâvâdâ veramani sikkhâpadam samâdiyâmi"

som betyr "Jeg påtar meg treningen i å avstå fra å snakke usant"



Denne leveregelen er vel en av de vanskeligste levereglene å etterleve. Det er først når vi bestemmer oss for ikke å lyve at vi virkelig ser hvor mye vi lyver. De små overdrivelsene, små hvite løyner, bortforklaringer etc.




Denne regelen har to faktorer:

1) Intensjon ( å ville lyve)
2) Anstrengelse. ( formidle usann informasjon)

Intensjon er å bestemme seg for å lyve, å "pynte" litt på sannheten.

Anstrengelse er det man gjør for å lyve. Man trenger nødvendigvis ikke å snakke, Å riste på hodet eller å nikke holder.

For å bryte mot denne regelen må man bevist vite,

Jeg vet - Jeg skal fortelle en løgn.
Mens jeg lyver vet jeg - Nå lyver jeg
Etter jeg har løyet vet jeg . - Jeg har løyet.






Men det regnes ikke som brudd hvis det er en spøk, hvis man forsnakker seg, eller er presset av angst .

Denne regelen vil også omfatte det å være oss selv , uten skyldfølelse i stedet for å gjemme oss bak en maske av løgn.

De fleste av oss finner det vanskelig å akseptere oss som vi er, og bruker mye tid på å lage en kulisse på hvordan vi vil fremstå i dagliglivet.
Det å opprettholde denne masken skaper angst og vil også ta mye energi fra livet vårt og kan føre til elementer av tilbakeholdenhet og usikkerhet for å bli oppdaget. Tilslutt kan vi også begynne å lure oss selv.Dermed kan det bli umulig å se oss selv som vi er.

De fleste personer har vel mer eller mindre noen skyggesider. Disse vil ikke forsvinne når vi gjemmer de bak masken , men vil ligge i krokene og drive gerilja krig mot sjels livet vårt.Derfor må disse mindre smigrende sidene av oss selv fram i lyset og avdekkes med dets sanne natur. Siden vil de bli lettere å leve med.


Alt vel
Frank




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar