onsdag 2. mai 2012

1 leveregel



Nå vil jeg dele mine tanker om den første leveregel, det å ikke drepe.

På pali skrives det slik :

Pânâtipâtâ veramani sikkhâpadam samâdiyâmi

Jeg påtar meg treningen i å avstå fra å drepe levende vesener.

Pali ordet "Pânâtipâtâ" betyr ordrett , å drepe det som puster.

Det å drepe et menneske på pali kalt "Manussaviggaham" som blir sett på som det alvorligste og som gir den mest usunne karma, særlig da en handling motivert av hat. Deretter  følger drap på dyr, insekter og planter.

Før en har brutt den første leveregelen må de fem faktorer være tilstede. Er en eller flere ikke tilstede blir det etter buddhistisk tenkning ingen usunn karma. Munkenes Vinaya-disiplin gir oss følgende.

Fem faktorer for drap:

1) Objekt: Et levende vesen

2) Bevissthet: Man er klar over at det er et levende vesen

3) Intensjon: Man har til hensikt å drepe.

4) Anstrengelse: Enhver handling motivert av ønsket om å drepe.

5) Resultat: Døden til følge av anstrengelsen

Innen buddhisme og dreping debatten kommer vi ikke utenom det å drepe dyr for å spise kjøtt. Hva sa buddha om det? Det å spise kjøtt er en nøytral handling kalt "avyâkata-dhamma"under tre betingelser, det at man ikke har sett, hørt eller fattet mistanke om at et dyr ble drept spesielt for en selv.
Nå er ikke det så vanlig i det moderne samfunnet at dyr blir slaktet for å spises andre steder enn på slakteriet. Det må i tilfelle gjelde jakt og fiske. Noe som for en buddhist ikke er bra å gjøre, og som gir en usunn karma.

I det moderne samfunnet kjøper vi maten og også kjøttet i en butikk. Er da dyr blitt slaktet spesielt for meg? Etter min mening ikke. Det står ikke mitt navn på pakka og jeg kan ta hvilket som helst annet produkt.

Hva med å drepe planter. Det å drepe planter regnes ikke for drap , siden plantene ikke har bevissthet . I hvert fall ikke av den typen vi snakker om her. Så det er ikke påbud å være vegetarianer innen buddhismen. Men innen bestemte buddhist tradisjoner er det vanlig å være vegetarianere , men det blir da mere et valg de har tatt for ikke å ta liv.


 Det er fler problemstillinger med det å drepe, feks. aktiv dødshjelp, selvforsvar ,abort etc. Men generelt og forenklet, er de fem faktorer for drap tilstede , kan man se på det som drap i buddhistisk forstand!

Alt vel
Frank



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar