tirsdag 17. april 2012

The mass murder







Nå har rettsaken mot ABB startet og tv ,aviser etc. er proppfull av store og små nyheter om personen ABB og rettsaken mot ham.
Det er grusomt det han har gjort og jeg føler virkelig med ofre og deres familier. Men på en måte føler jeg også medlidenhet for ABB , for han er også et offer, et offer for sine forskrudde tanker.
Innen Buddhismen er medlidenhet en viktig ingrediens, men ovenfor ABB vil nok dette være vanskelig for folk å ha. Spesielt for de som har kommet ut for ABB gjerninger. Det er godt forståelig.

Drap gir ingen sunn karma, så jeg vil tro dette vil henge igjen en stund.

Det at ABB vil gå for tilregnelighet er forståelig , for ingen har vel lyst til å bli regnet som det motsatte, nemlig utilregnelig.
Men at han er frisk i hodet har jeg vanskelig å tro. Ingen helt normale mennesker kan gjøre det han har gjort. Han virker også helt uberørt i rettsalen. Nå er det ikke så lett å vite hva som foregår inne i hodet hans. Så det vil være kun spekulasjoner.




En annen ting er at jeg synes at rettsaken har blitt til et show for han. Jeg synes vel at det kan bli litt vel mye av det gode.
Han vil vel for likesinnede ( som vi må regne med eksisterer) fremstå som en martyr.

Men for vanlige folk vil han vel fremstå som massemorderen ABB.
Og det vil han  gå inn i historie bøkene som.



Det kan være vanskelig å si alt vel her, men

Alt vel
Frank

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar