tirsdag 10. april 2012

Buddhistisk Påskefeiring





Feirer buddhister påske? Nei, ikke på tradisjonell måte, siden påske er en kristen tradisjon. Men siden vi er en del av det Norske samfunnet så er vi også en del av påske feiringen. Nå kan jeg stort sett snakke for meg selv. Som buddhist ser jeg ikke noen motsetning mellom påskefeiring med god mat ,sosialt samvær og hytteliv. Som buddhist går jeg ikke i kirke, men det gjør jo heller ikke mange kristne i dagens samfunn. Så det er heller ikke noe stort problem. Vi som er "Norske " buddhister har vel et mere avslappet forhold til de kristne tradisjoner vil jeg tro. Siden de er en del av det Norske samfunnet og har vært det i mange år. De kristne tradisjonene er vel heller ikke så truende som feks. islam hvor det å ikke være rettroende kan være direkte livsfarlig i visse situasjoner.

Det kunne være litt interessant å høre om andre har noen meninger med det å feire Norske kristne eller andre høytider.

Alt vel




Frank

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Jeg er en av de buddhistene som feirer påske. Ikke i den kristne ånd, men som en feiring av det spirende livet etter en lang vinter. Jeg liker alt av feiringer. Julen er også fin. I vår familie har den ikke noe kristent innhold, men vi har en glede over at nå snur solen :)

    Namaste

    SvarSlett
    Svar
    1. hei , takk for innspill. er ganske enig med deg, det å feire er en god ting ,
      det å finne ting å glede seg over, også små ting gir et lykkeligere liv.

      Slett