fredag 3. februar 2012

Buddha i hverdagen

Hvordan er det å være buddhist i det norske samfunnet. Er det annerledes enn å være kristen?
Buddhisme handler ikke om å gjøre andre "folkeslag til mine disipler"
Det er ingen misjonerende religion så det er mange av mine venner som ikke vet at jeg er buddhist. Innen Zen buddhismen som jeg tilhører er det ingen rituelle former som vi utfører i vår hverdag.
Vi mediterer , men det gjør vi hjemme eller blant likesinnede på dertil egnede steder. Vi bretter ikke ut matter og ber i samfunnet. Buddha er jo ingen gud så vi har ingen å tilbe. Vi prøver å være til stede her og nå. Men det er jo heller ikke noe styr med ,så det går gjerne upåaktet hen hos andre. Buddhismen handler mer om selvet, det å bli et "bedre" menneske og å oppnå nirvana eller opplysning! Så jeg jobber mye med meg selv og prøver å leve et liv i samsvar med Buddhas lære.
Den gangen jeg konverterte til buddhisme ble jeg kalt sviker , selv om det ikke var vondt ment så sa vel det noe om stemningen når en såkalt "god kristen" sviktet! Det må man vel regne med, hadde man tilhørt islam så hadde man vel blitt drept? Jeg tror den vanlige mann og kvinne i gata ikke kan så mye om buddhisme. Jeg har tilogmed opplevd at man sammenligner buddha med Allah , noe som de fleste som kan noe om buddhisme vet er feil. Det er ingen gud i buddhismen.
I det daglige liv så prøver jeg å leve etter de buddhistiske verdi normer og etikk. Og være til stede og leve i nuet.
Det eksisterer også leveregler som buddhister prøver å følge, dette er mere å regne som guider og ikke noe lover eller bud som i kristendom eller islam. Det ikke noe øverste vesen som straffer oss, annet vi kan få usunn karma.







Sånn omtrent er vel en lek buddhist sin hverdag, mer eller mindre?

Alt vel
Frank

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar