tirsdag 24. januar 2012

Niqab i det Norske samfunn?




Jeg ser det er en diskusjon i VG og andre medier om Aisha Shezadi,
hennes meninger ,klestil og skoleverket.

Jeg mener , og dette er min mening.
Buddhisme blir gjerne kalt  middelveien , og da har ikke ekstreme meninger noen plass. Meningene har heller ikke noen plass, hverken i skolen eller samfunnet ellers.

I skolen er det lettpåvirkelige barn/ungdommer og ytterliggående religions ytringer i alle retninger bør unngåes. Dette gjelder islam/kristen og andre ekstreme meninger. Og støtte til taliban og sharia faller under denne kategorien. Jeg synes ikke taliban bør ha et talerør i skolene.

Det Norske samfunnet godtar veldig mye i ytringsfrihetens navn. Men jeg synes at dette her ikke skal godtas.
Heller ikke koblinger mellom Utøya og straff fra gud er meninger som skal godtas. Det er ingen menneske rett å komme med all slags grums.

Det at det blir brukt ansikt dekkende klær synes jeg også bør unngås i det offentlige rom. Det å ikke vise ansiktet sitt er en uting, det er det heller ingen tradisjon for i Norge. Bare det å ha på hode bekledning innendørs har blitt sett på som uhøflig.
Det å gå med niqab kan sammenlignes med finlandshette, hvor mange vil like å møte disse i samfunnet. Om disse som bruker niqab gjør dette frivillig eller etter press får være en annen diskusjon.

Et viktig spørsmål som jeg sitter igjen med er om det Norske samfunn eller de enkelte innvandrere som kommer til landet skal tilpasse seg. Jeg mener på generell basis at det må bli de som kommer til Norge. Det Norske samfunnet har vært et godt samfunn gjennom mange år. Det har blitt bygd opp av generasjoner tidligere og jeg kan se forandringer som ikke er til det beste for samfunnet, veldig mye kommer utenfra Norges grenser.
Derfor bør vi ta vare på det beste i samfunnet og ikke slippe til alt.

Frank

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar