torsdag 12. januar 2012

Buddhisme i hverdagen







Jeg ser det er mye skriverier om religion her og det meste handler tydeligvis om Islam og kristendom. Jeg kan ikke i det hele tatt forstå at noen kan tro på , og dyrke en gud som skal "styre" verden. Særlig når man ser hvordan den er. Med krig,naturkatastrofer, sykdom og sult over en lav sko. Er det slik denne Guden ønsker at verden skal være? Jeg konverterte til buddhismen for ca. 7 år siden , siden jeg følte at dette var riktig! Buddhismen handler om "å være til stede her å nå " . Andre viktige stikkord er medlidenhet ,vennlighet, meditere og å utvikle seg selv. Buddha sa omtrentlig noe slik. " Gjør godt,ikke gjør vondt og utvikle sitt sinn. Derfor er meditasjonen viktig her. Et annet ord for buddhismen er " middel veien", dvs. at det ikke er plass til noen form for ekstremisme i noen retninger. Her er det ikke noe hår tildekking ,mennesker som er mindre verdt enn andre , noe drep ikke troende etc.etc.  Nå er nok ikke buddhismen perfekt , det er mennesker som fortsatt styrer her. Men siden det for det meste handler om "selvet" så er det meg selv det " går ut over".

Dette er mitt første innlegg men jeg håper det kommer mer.

Frank


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar