lørdag 1. desember 2012

god jul



ja nå er det straks jul igjen? Hvordan feirer vi budhister jul eller burde vi ikke feire   i det hele tatt? dette er mine private synspunkter på julefeiring. for det første synes jeg det er helt greit å feire , det å være ekstra snille i julen er bra. kanskje vi skulle feire jul hele året?  gi bort gaver er også bra  ,når det gjelder mat så burde man kanskje holde i gjen fråtsinga og spise med magemål for grådighet er ingen bra ting  for buddhister  i tillegg kunne vi kanskje prøve å fordele godene til de som har minst eller  gi litt ekstra til hjelpeorganisasjoner  eller tiggern på hjørnet i jule ånden eller kanskje besøke noen som sitter alene i jula  vi buddhister har jo ikke noen gud og heller ikke hans sønn så vi feirer ikke så veldig åndelig, så det å gå i kirken





synes jeg er valg fritt, jeg selv går i sammen med familien og har ingen problemer med det.Det blir vel ikke til at jeg følger så godt med , men jeg er" tilstede her og nå " i god  zen buddhist ånd .
jeg  bruker også å lese litt ekstra i en sutra f eks. hjerte sutraen for å få litt åndelig føde,men man kan prøve med litt ekstra meditasjon også men julen kan bli litt hektisk så det kan kanskje bli vanskelig å rekke det selv om det kanskje er nettopp i julen man trenger litt fred og ro

alt vel taishi

god jul til alle





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar